Coolblue, het voorbeeld van een MERK-waardig bedrijf

14 Mei 2020 in merkwaarden

In dit artikel vertel ik waarom Coolblue zo goed voorbeeld is van een MERK-waardig bedrijf aan de hand van de geschiedenis van dit bedrijf. Hierdoor zie je wat het effect is van een heldere visie, doel en consistent en consequent bouwen vanuit je merkwaarden en wat het je als bedrijf...

Zó voorkom je blinde vlekken in jullie visie

07 Mei 2020 in wendbaarheid

(Her)formuleren van jullie visie Een ijzersterke visie is cruciaal voor een succesvol bedrijf. Steeds meer bedrijven gaan hier bewust mee om en besteden daarom veel aandacht aan het formuleren van een goede visie. Maar hoe voorkom je blinde vlekken in je visie? Laat je inspireren door de tips in deze blog!...

Inspelen op veranderingen, doe je vanuit je eigen kracht

21 April 2020 in wendbaarheid

Continu verandert de omgeving en de behoeftes, je bedrijf verandert mee vanuit je eigen kracht   De wereld om ons heen verandert. Als bedrijf zul je hierop voortdurend moeten aanpassen om te zorgen dat je de juiste oplossing levert en je doelgroep blijft bereiken. Veranderingen kunnen zelfs zoveel impact hebben dat je...

Strategische marketing?! Strategische marketing optimaliseert de waarde die je als bedrijf biedt

14 April 2020 in strategisch marketing

Wat is strategische marketing? …. Geen idee In ondernemersland hoor ik heel veel termen door elkaar. Als ik vertel dat ik strategisch marketeer ben, denken de meeste ondernemers aan dat ik iets doe met marketingcommunicatie of zeggen: “o, je maakt teksten”. Het antwoord daarop is: nee en nee. Teksten laat ik...

Kernwaarden, merkwaarden, identiteit, …

07 April 2020 in merkwaarden

Alle begrippen rondom merkwaarden uitgelegd In dit artikel leg ik een aantal belangrijke begrippen uit, zoals merkwaarden, kernwaarden, positionering en identiteit. De verschillende benaderingen vanuit het marketingvakgebied. De meerwaarde als kernwaarden en merkwaarden identiek zijn binnen kleine en middelgrote ondernemingen. Net als andere vakidioten gebruik ik vaak vaktermen zonder er altijd...

Zó wend je je onderneming vanuit merkwaarden

09 Maart 2020 in merkwaarden, wendbaarheid

Inspelen op cruciale ontwikkelingen in je omgeving vanuit je eigen identiteit  Elke ondernemer weet dat zijn bedrijf continu moet vernieuwen en inspelen op de ontwikkelingen in de markt. Toch vinden veel ondernemers dit erg lastig te realiseren. Bewust vanuit je merkwaarden veranderen, zorgt voor een herkenbare en logische manier om...

Dit heb je nodig voor een wendbare organisatie

10 Februari 2020 in wendbaarheid

Met een wendbare organisatie wordt bedoeld een organisatie die in staat is in te spelen op veranderingen. In dit artikel wordt ingegaan wordt een overzicht gegeven welke zaken je allemaal goed georganiseerd moet hebben om dit ook in de praktijk te realiseren. Per onderdeel zijn er losse verdiepende artikelen geschreven,...

Merkenwaarden zijn van alle medewerkers, NIET alleen van marketing

30 Januari 2020 in merkwaarden

De marketingafdeling is zich bewust van de merkwaarden van het bedrijf. Ze buigen zichzelf of met een samenwerkingspartner over de vraag: ‘wat maakt ons anders?’, ‘wat is onze identiteit?’. Bij kleinere ondernemingen verdiept de ondernemer zich samen met een marketeer in dit onderwerp. Voor elke partij met wie ik samenwerk...

Het belang van waarden: Een succesvol bedrijf dankzij een stevige fundering

16 Oktober 2019 in merkwaarden

Ben jij benieuwd hoe jij jouw klanten op een nog betere en snellere manier aan jouw bedrijf kunt binden? Hoe jij jouw marketing- en communicatiestrategie nog duidelijker over kunt brengen? Hoe jij jouw gehele business naar een hoger niveau kunt tillen? Het antwoord: (Her)ontdek jouw waarden.    Velen van ons hebben de...

Samenwerken vanuit een gemeenschappelijke why werkt

11 September 2019 in merkwaarden

Drie stukjes leiderschapsadvies van Simon Sinek voor alle kleine ondernemers die hun business willen laten groeien en zich in welke vorm dan ook met een team willen omringen: 1. Je kan het niet alleen. Je leven verbetert als je je realiseert als je niet alles alleen hoeft te weten en te...

Kom naar Businessdagen West-Brabant op 27 en 28 november!

01 Juli 2019

De Businessdagen West-Brabant worden georganiseerd in het Breepark te Breda. Op deze beurs, gratis te bezoeken beurs, zijn bedrijven, overheid en instellingen aanwezig. Naast de beurs is er een programma met interessante workshops.  Ook vorig jaar was Mind for Marketing hier aanwezig. Dit leverde me heel veel nieuwe contacten en...

Iedere onderneming verdient een goede strategisch marketeer!

05 April 2019 in strategische marketing

Oktober 2018 introduceerde ik de gratis sparring sessies, omdat ik ging stoppen met mijn vrijwilligerswerk voor het Ondernemersklankbord. Ik heb nu elke week een eenmalige gratis sparring sessie met een ondernemer. Super om te doen! Het vergroot mijn netwerk, soms levert het klanten op. Maar dat is NIET de reden...

3 Tips om mond-tot-mond reclame te stimuleren

08 Oktober 2018 in strategie

Mond-tot-mond reclame is de krachtigste vorm van reclame. Dat is algemeen bekend. Als iemand je een merk of een dienstverlener aanbeveelt, is de kans groot dat je een bezoekje waagt aan zijn website of in de winkel naar dat merk kijkt. Misschien als iemand heel enthousiast is en je al...

Zes vragen om snel tot een keuze te komen

05 September 2018 in strategie

Kom jij, als ondernemer, wel eens iets tegen waarbij je denkt zou dit iets voor mijn bedrijf kunnen zijn? Met deze zestal vragen help ik mijn klanten binnen een paar minuten aan het juiste antwoord. 1. Met welk doel zou ik dit inzetten? 2. Hebben we een zelfde soort doelgroep...

De klant (reis) als uitgangspunt in je bedrijf

20 Augustus 2018 in strategie

Voor alle ondernemers en bedrijven in een concurrerende markt is nieuwe klanten werven en behouden cruciaal voor de continuïteit van hun bedrijf. In de concurrerende markt wordt te vaak naar de ander gekeken en te weinig naar de ‘feitelijke’ klant en zijn behoefte. Iets wat een concurrent lijkt op basis...