8 Essentiële punten voor innovatie

24 Mei 2018 in Innovatie, Marketingcoach, businesscoach, business, customer journey

Acht essentiële punten die geheel of gedeeltelijk aanwezig zijn bij elke grote onderneming die excelleert op het gebied van product-, proces of business model innovatie (op basis van onderzoek van McKinsey).

1. Ambieer

Een uitgesproken vooruitstrevende visie die realistisch genoeg is om direct actie te ondernemen in combinatie met financiële groeidoelstellingen.

2. Kies

Verse creatieve ideeën zijn onbetaalbaar. De worsteling zit in de keuze welke ideeën te ondersteunen en op te schalen. Innovatie brengt risico’s met zich mee die beheerd moeten worden.

3. Ontdek

Voor innovatie heb je ideeën nodig die klanten enthousiast maken, nieuwe categorieën en markten creëren. Dat betekent methodisch en systematisch zoeken om drie gebieden samen te brengen: een waardevol probleem om op te lossen, technologie die dit mogelijk maakt en een business model waarmee geld wordt verdiend. Om inzicht te krijgen in het waardevolle probleem, helpt het om de klantreis centraal te stellen (zie artikel customer journey).

4. Ontwikkel

Business model innovaties, die  economie in de waardeketen veranderen, winststromen verbreden en of distributie modellen veranderen, zijn een vitaal onderdeel van sterk innovatie portfolio. Met technieken zoals Business Model Canvas en Blue Ocean wordt het makkelijker om tot deze business model innovaties tot stand te laten komen.

5. Versnel

Een manager met de juiste kennis, vaardigheden en ervaring die in staat is tijdig cruciale beslissingen te nemen, zijn belangrijk voor het succes van de innovatie. Dit zorgt er voor dat innovatie continu door de organisatie beweegt en een duurzaam concurrentievoordeel creëert en behoudt zonder dat een bedrijf onnodig veel risico loopt. Om deze reden hebben veel organisaties lean ingevoerd om zo flexibeler kan opereren.

6. Opschalen

Afhankelijk of het idee voor een niche of op grote schaal wordt uitgerold, is het belangrijk om de juiste middelen worden ingezet en risico’s worden genomen om tot de juiste omvang en bereik te komen.

7. Breidt uit

Om uit te breiden hebben bedrijven in bijna elke sector ondervonden dat innovatie externe samenwerkingen nodig hebben. Talent en kennis om buiten bedrijfs- en landgrenzen te kunnen werken.

8. Mobiliseer

Bij de beste bedrijven zit innovatie in de cultuur vanuit de kern tot de buitenste omtrek. Het start met de visie die verbonden is met innovatie, strategie en performance. Ook als het bedrijf financiële doelen stelt voor de innovatie en zijn plek in de markt bepaalt, ontstaat er meer focus in de organisatie. Deze bedrijven helpen medewerkers om hun ideeën en kennis vrij te delen. Voor grote bedrijven met bestaande culturen is het niet makkelijk om zichzelf opnieuw uit te vinden als leidende innovators. Te veel vaste routines en culturele factoren zitten in de weg. Dit biedt juist kansen voor kleine flexibele bedrijven en start-ups met groeiambitie.