Het belang van waarden: Een succesvol bedrijf dankzij een stevige fundering

16 Oktober 2019 in merkwaarden

Ben jij benieuwd hoe jij jouw klanten op een nog betere en snellere manier aan jouw bedrijf kunt binden? Hoe jij jouw marketing- en communicatiestrategie nog duidelijker over kunt brengen? Hoe jij jouw gehele business naar een hoger niveau kunt tillen? Het antwoord: (Her)ontdek jouw waarden. 

 

Velen van ons hebben de termen al vaker gehoord: merkwaarden, visie, missie. Toch wordt het in ondernemersland nog vaak onderschat hoe essentieel het bepalen van de juiste visie, missie en waarden voor het succes van jouw bedrijf is. Velen besteden er nog geen uur aan, om dit op papier te zetten en gaan dan in de ‘doe-modus’. Sommigen slaan het bepalen van deze drie aspecten zelfs volledig over. Hier is natuurlijk niets mis mee, maar geregeld zie ik, dat ondernemers al naar een paar weken of maanden als een kip zonder kop rondlopen. Waarom? De fundering van hun bedrijf werd veel te snel neergezet. Hun ‘huis’ kan op ieder moment in elkaar storten en dat voelen ze. Tijd dus, om de fundering sterker te maken en back to basics te gaan. Dit begint bij het (her)ontdekken van de waarden (ook merkwaarden genoemd) van het bedrijf. Vooral bij kleine bedrijven zie je, dat de waarden van de ondernemer en de merkwaarden van het bedrijf vaak hetzelfde zijn. Door deze waarden in beeld te brengen, kun je ze uiteindelijk doorvertalen naar een krachtig merk - zowel intern als extern.  

 

Wat zijn waarden? 

Stel je voor, je gaat naar een verjaardag en er zijn een aantal mensen die je nog niet kent. In de loop van de avond raken jullie aan de praat over jullie levens en op het einde van de verjaardag gaan jullie naar huis met een indruk van de ander. Wellicht kwam die persoon heel warm, gezinsgericht en grappig, of juist gefocust op zijn of haar carrière en ambitieus over? In ieder geval kom je tijdens zo’n gesprek redelijk snel erachter, waar iemand voor staat. Je ontdekt zijn of haar identiteit. Vervolgens, beslis je (vaak onbewust) of je die persoon leuk vindt. Op basis van deze eerste indruk wordt bepaald, of je wel of niet nog een keer met deze persoon wilt afspreken of praten. Op precies dezelfde wijze werkt het wanneer een klant kennismaakt met jouw bedrijf. 

 

Waarden binnen bedrijven 

Net zoals ieder individu een eigen identiteit heeft, die hem of haar uniek maakt, geldt dit ook voor bedrijven. Al binnen een eerste kennismaking met jouw bedrijf, beslist de klant op basis van een eerste indruk (vaak onbewust), welke stap hij of zij gaat zetten. Het beeld dat jij tijdens deze kennismaking afgeeft, is een cruciaal onderdeel van hun besluitvormingsproces om gebruik te maken van jouw dienstverlening of product.  

 

Daarnaast, bepaalt deze eerste indruk ook, wat anderen over je gaan vertellen. Mensen vertellen over je bedrijf vanuit het beeld dat ze hebben. Als jouw bedrijfsidentiteit niet helder is en je bij iedere klant een andere ‘persoonlijkheid’ aanneemt op basis van hun behoeftes, zul je al snel merken, dat er onder jouw klanten onduidelijkheid heerst over waar je nu precies voor staat. Dit resulteert erin, dat je op gegeven moment niet meer weet, welke kant het op moet gaan met jouw bedrijf. De ene klant wil dit, de andere klant dat en je moet overal maar meebewegen. Vermoeiend is dat, he? Tijd om de klanten aan te trekken die bij jou passen, door de waarden van jouw bedrijf te ontdekken en jouw bedrijfsidentiteit duidelijker in beeld te brengen.  

 

Wat zijn de voordelen hiervan?  

Natuurlijk heb ik al een aantal voordelen benoemd, maar om het belang van het bepalen van de waarden van jouw bedrijf nog duidelijker te maken, heb ik ze voor je op een rijtje gezet: 

 

Je geeft een eenduidig beeld af aan de klant waar jouw bedrijf voor staat en ‘wie je bent’ 

Jouw klant weet waar jij voor staat en kan dit op een makkelijke manier aan anderen uitleggen. Hierdoor wordt jouw mond-tot-mond-reclame effectiever ingezet, omdat iedereen precies weet wat jij doet en jouw imago goed kan omschrijven. Een mooi voorbeeld: Waar denk jij aan, wanneer je deze merknamen hoort?  

 

Nike … 

Unox ... 

Calvé Pindakaas … 

 

Waarschijnlijk schoten de zinnen ‘Just do it!’, ‘Unox blijft Unox’ en ‘Wie is er niet groot mee geworden?’ je zo binnen. Dit is de consequentie van een ijzersterke fundering, inclusief goede waarden. Deze bedrijven hebben veel tijd en expertise in het creëren van een unieke merkidentiteit gestopt, wat zich in hun communicatie en het beeld, dat ze anderen geven, weerspiegelt. Wat als ik je zou vertellen, dat jij dit voor jouw bedrijf ook kunt realiseren? 

 

Je trekt medewerkers aan, die bij de identiteit van jouw bedrijf passen en dezelfde waarden met je delen 

Een ander voordeel van goede merkwaarden is, dat je voortaan medewerkers voor jouw bedrijf aantrekt, die bij jouw identiteit en jouw bedrijf passen. In jouw vacature kun je de merkwaarden overal terug laten komen, waardoor mensen met soortgelijke waarden zich aangesproken zullen voelen en gaan reageren. 

 

Jouw medewerker(s) handelen zelfstandig vanuit de (merk)waarden, omdat ze zich ermee kunnen identificeren 

Zodra je medewerkers hebt die jouw waarden met je delen, zul je al snel zien dat jouw bedrijf veel soepeler zal lopen. Waarom? Omdat jouw medewerkers dankzij soortgelijke waarden zelfstandig kunnen handelen, zonder veel moeite erin te hoeven steken om jouw bedrijfsidentiteit te begrijpen. Ze ZIJN namelijk een deel van jouw bedrijfsidentiteit en ervaren dit ook zo. 

 

Jouw klanten kiezen bewust voor jouw bedrijf, omdat jouw merkwaarden aansluiten op hun eigen waarden als individu 

De wet van aantrekkingskracht heeft niet alleen invloed op jouw toekomstige medewerkers, maar ook op jouw toekomstige klanten. Door een helder beeld te schetsen van jouw bedrijfsidentiteit en de waarden waar je voor staat, zul je al gauw zien dat je klanten met dezelfde mindset aan zult trekken. Hierdoor lopen opdrachten soepeler en ervaar je over het algemeen meer plezier aan het ondernemen. Daarnaast, draagt dit bij aan een betere klanttevredenheid. Jouw klanten weten wat je waard bent en zijn ook bereid om dit te gaan betalen. 

 

Door actief te stimuleren met een heldere merkidentiteit, verspil je geen tijd en energie meer en bespaar je in de loop der tijd tienduizenden euro’s 

Ja, je leest het goed! Door jouw waarden goed in beeld te brengen, kun je op lange termijn tijd, energie en geld besparen. Bespaar tijd door niet meer honderden reacties op vacatures te krijgen van mensen die niet bij jouw bedrijf passen en ga alleen nog maar in gesprek met de juiste professionals. Bespaar energie door de samenwerking met jouw medewerkers en klanten soepeler te laten verlopen, door middel van gelijke waarden en wederzijds begrip voor elkaar. Bespaar tienduizenden euro’s door actief te stimuleren en niet meer in zijstappen te investeren, die achteraf toch niet bij jouw bedrijf passen. Een goede merkidentiteit inclusief waarden neerzetten, is een investering die jouw geld, tijd en energie definitief waard zijn. 

 

Hoe bepaal ik mijn waarden? 

Ben je ondertussen razend enthousiast geworden en vraag jij je af hoe jij jouw waarden kunt bepalen? Er zijn verschillende technieken die je kunt gebruiken om tot de juiste waarden te komen. Bijvoorbeeld kun jij deze vragen beantwoorden om een beter beeld te krijgen van waar je voor staat en jouw waarden en identiteit te bepalen: 

  1. Wat is mijn/onze droom? Waar wil ik met mijn/onze bedrijf graag heen? 
  2. Wat is mijn/onze klantbelofte? 
  3. Wat is mijn/onze kerncompetentie? 
  4. Wat zijn mijn/onze waarden? Wat vind ik/vinden we belangrijk? 

 

...en als dit niet lukt? 

Soms ga je vol moed aan de slag om jouw waarden en bedrijfsidentiteit helder te krijgen, maar weet je niet goed hoe je dit ijzersterk in jouw bedrijf kunt implementeren. Dan is het vaak handig, om iemand van buitenaf hierbij te betrekken. Met mijn bedrijf Mind for Marketing heb ik al honderden klanten geholpen om hun merkwaarden helder in beeld te brengen en deze in hun business te implementeren. Hierdoor hebben ze al de bovenstaande voordelen ervaren en weten hun klanten goed, waar ze voor staan. Ook jij kunt dit met jouw bedrijf realiseren. Neem vrijblijvend contact met mij op om te kijken wat ik voor je kan betekenen. 

 

Ben je er klaar voor, om een merkwaardige indruk achter te laten? 

Ik hoop dat ik je met deze blog duidelijk heb gemaakt, hoe belangrijk merkwaarden voor jouw bedrijf zijn. Het bespaart je tijd, geld en energie en zorgt voor een gezond bedrijf en merk dat mensen gaan onthouden. Het is definitief de investering waard om goed over jouw bedrijfsidentiteit na te denken! In mijn volgende blog vertel ik meer over het ontwikkelen van een sterke visie en missie en waarom dit belangrijk voor jouw business is. 

 

Ik ben benieuwd; wat denk jij dat jouw drie belangrijkste waarden zijn en hoe maak je dit in jouw business waar?