Het spel verandert voor de autobranche

26 Oktober 2017 in business model, autobranche, vervoersbranche, business coach, marketing coach, Mind for Marketing, Strategisch marketeer, Renate Manders

Van auto- naar vervoersbranche

Van de 18 tot 30-jarigen is het aantal autobezitters minder dan drie op tien. Ter vergelijking van bij de 65+-ers is het autobezit gestegen naar meer dan zes op de tien meldt het CBS. Met name jongeren in de grote steden lopen naast het aankoopbedrag voor de auto ook tegen de kosten van de parkeervergunning, de verzekering en de belasting aan. Daarnaast hebben ze vaak een studieschuld. Dit remt de aanschaf van de auto. Er zijn steeds meer initiatieven waar een auto geleend kan worden wanneer het nodig is. De auto wordt steeds meer een gebruiksvoorwerp in plaats van bezit. De zelfrijdende auto's die er in de nabije toekomst aan komen, zullen deze tendens alleen maar versterken. Steve Nelemans, CEO van Amber geeft in de FD Persoonlijk toelichting op zijn plannen om volgend jaar een robottaxi te introduceren. Deze rijdt straks zichzelf naar de klant. Is hij daar gearriveerd, dan moet de klant nog wel zelf achter het stuur. Hiervoor moet de RDW nog overtuigd worden van de veiligheid, maar daarin heeft Nelemans alle vertrouwen. 

Zeker in combinatie met technieken die het mogelijk maken om via app's en telefoons iemand tijdelijk digitaal de sleutel te geven, is bruikleen een trend die de komende jaren in de autobranche een belangrijke rol gaat spelen. Diverse automerken ontwikkelen hun eigen concepten om op deze trend in te spelen. Naast diverse platforms die het al mogelijk maken om je auto te delen met anderen of een auto te huren van anderen. Met name jongeren maken gebruik van dit soort platforms. 

Het business model van autofabrikanten verandert van verkoop van auto's naar de juiste vervoer beschikbaar stellen op het juiste moment. Het zou toch mooi zijn, dat je per rit kan bepalen wat voor vervoer het meest geschikt is: een auto met veel kofferruimte of een camper voor vakantie, een leuke cabrio of sportauto voor dat weekendje weg met alleen je partner, een elektrische fiets voor de paar boodschappen die je nodig hebt in de binnenstad. Vergeet ook vooral niet de rol van het openbaar vervoer in het totale concept. De NS is hier goed op in gesprongen met het aanbod van OV-fietsen.

Maar er zijn meer ontwikkelingen die de autobranche gaan veranderen in de nabije toekomst. Degene die toch graag een auto willen blijven bezitten kunnen de auto online samenstellen. De augumented reality techniek maakt het al mogelijk om deze bijvoorbeeld bij de dealer met een augemented reality bril van alle kanten te bekijken. Hierdoor hoeven dealers minder of geen auto's op voorraad te houden.

Dit is nog steeds maar een klein gedeelte van de ontwikkelingen in de autobranche, die deze branche in de nabije toekomst gaat veranderen. De impact van zelfrijdende auto's en vrachtwagens op de branche is zo groot dat daar meerdere blogs over te schrijven zijn. Genoeg dynamiek voor ondernemers in de branche om zich te bedenken of zij over tien jaar nog bestaan en hoe ze zich moeten aanpassen om in de toekomst succesvol te blijven. Degene die hun kop in het zand steken en denken dat het overwaait, zijn degenen die het niet overleven. 

 

 

Auteur: Renate Manders-Lybeer SMP is strategisch marketing specialist en eigenaar van Mind for Marketing. Mind for Marketing coacht bedrijven om het gebied van strategie en om hun commerciële doelstelingen te behalen. Daarnaast biedt ze ook korte praktische marketing trainingen aan.