Samenwerken vanuit een gemeenschappelijke why werkt

11 September 2019 in merkwaarden

Drie stukjes leiderschapsadvies van Simon Sinek voor alle kleine ondernemers die hun business willen laten groeien en zich in welke vorm dan ook met een team willen omringen:

1. Je kan het niet alleen. Je leven verbetert als je je realiseert als je niet alles alleen hoeft te weten en te doen. Daarom bestaan er teams en andere samenwerkingsverbanden. Niet alleen vanwege de capaciteit, maar ook vanwege de diversiteit van ideeën en kwaliteiten. Als individu zijn we ok, maar samen zijn we opmerkelijk. Als we samenwerken, bereiken we wat we maar willen. Geef je tekortkomingen toe en laat je verbazen hoeveel mensen je willen helpen. Kwetsbaar opstellen is vaak lastig, maar het maakt de weg vrij voor hulp op manieren die we ons niet kunnen voorstellen.

2. Geef medewerkers en teamleden een reden om voor te werken die ze belangrijk vinden. Alleen dan geven ze het beste van zichzelf, niet omdat het moet, maar omdat ze dat willen. Mensen komen samen, zetten hun ego’s aan de kant om manieren te vinden om de gedeelde visie tot leven te laten komen. Dan zullen mensen zeggen: “Ik houd van mijn werk.”

3. Probeer je eerst in te leven voordat je kritiek geeft. Vraag iemand wat er niet klopt voordat je vertelt dat ze het fout hebben. Leiders die mensen helpen om hun werk op hun natuurlijk beste manier te doen, zijn de leiders die geven om hun medewerkers. Dit heeft een positieve impact, zowel in hoe men zich voelt of zijn baan als over de prestatie.

Kortom: Zoek samenwerkingsverbanden en vorm teams met mensen die je versterken en sterk zijn in kwaliteiten die jezelf minder hebt. Zorg dat je gezamenlijk dezelfde visie en missie hebt, dat werkt wel zo prettig en inspirerend! Wees empathisch bij fouten en kijk wat mensen nodig hebben om hun werk beter te doen. Zo kom je gezamenlijk tot succes!

*Simon Sinek bedacht de golden circle (why-how-what) om hiermee duidelijk te krijgen waarom je doet wat je doet en vandaar uit verbinding te leggen met anderen.

---

Ik zie bij ondernemers die hun why (en merkwaarden) heel duidelijk hebben dat het hun richting geeft en tijd bespaart doordat ze sneller weten of iemand bij hun past. Benieuwd hoe je dit kan bepalen voor je zelf? Binnenkort verschijnt mijn whitepaper hierover. Stuur mij een berichtje als je deze wilt ontvangen: renate@mindformarketing.nl.