Strategische marketing?! Strategische marketing optimaliseert de waarde die je als bedrijf biedt

14 April 2020 in strategisch marketing

Wat is strategische marketing? …. Geen idee

In ondernemersland hoor ik heel veel termen door elkaar. Als ik vertel dat ik strategisch marketeer ben, denken de meeste ondernemers aan dat ik iets doe met marketingcommunicatie of zeggen: “o, je maakt teksten”. Het antwoord daarop is: nee en nee. Teksten laat ik het liefst schrijven door een tekstschrijver. Marketingcommunicatie laat ik het liefst ook over aan een specialist. Wat ik dat wel doe, is voor de meeste ondernemers een groot vraagteken.
 
Een eerste tipje van de sluier… ik houd me bezig met de meerwaarde die jij aan jouw klanten biedt
Als ik in mijn vakliteratuur de definitie van strategische marketing op zoek, vind ik de volgende definitie (bron: Marketingstrategie van R. Frambach en E. Nijssen):
“Strategische marketing houdt zich bezig met de manier waarop aan de doelgroep op langdurige wijze waarde kan worden geboden die in de ogen van de klanten superieur en onderscheidend is van de waarde die wordt geboden door concurrenten en alternatieve aanbieders.”
Doordat strategisch marketeers zich hiermee bezig houden, is voor veel mensen Coca Cola niet hetzelfde als Pepsi Cola en ervaren mensen verschil tussen Nike en Adidas.

Van klein tot groot: MERK-waardige bedrijven
Als strategisch marketeer van Mind for Marketing houd ik me bezig met hoe jullie waarde toevoegen aan klanten en hoe je dat kan blijven doen in een markt die verandert, waarbij dus ook de behoeftes van klanten veranderen. Daarnaast zorg ik er voor dat het langdurig kan, dus dat we het zo doen dat de concurrent of een alternatieve aanbieder het niet kan kopiëren. Wel zo handig, want dat voorkomt prijsconcurrentie.
Simpel gezegd: ik zorg ervoor dat jullie toegevoegde waarde, je merk wordt door merkwaarden te ontdekken. Dat we deze merkwaarden doorvoeren in elk detail van je organisatie, inclusief je cultuur. Want cultuur is niet te kopiëren. Cultuur is altijd uniek. Dit noem ik een MERK-waardige organisatie.
Als je hiermee start, terwijl het bedrijf klein is, kan je het vandaaruit op- en uitbouwen. Dit is makkelijker dan een groot bedrijf MERK-waardig te maken. Coolblue is hier een mooi voorbeeld van, maar ook Rituals en Red Bull. Marketing is een integrale bedrijfsfunctie binnen deze organisaties. Geen verlengstuk van sales en (marketing)communicatie. 
 
Concreet: Marketing in het fundament van je bedrijf
Vanuit je doelgroep(en) en je unieke toegevoegde waarde houd ik me bezig met je product of dienst en hoe dit waarde toevoegt voor je doelgroep, prijs, personeel, processen, distributie, en verdienmodellen. Alle p’s of c’s die je misschien in een marketingboek of - cursus wel eens voorbij hebt zien komen. Ik zorg ervoor dat alle elementen kloppen, zodat je doelgroep en je klanten dat superieure en onderscheidende ervaren. Dat is namelijk de basis van je succes.
 
Langdurig vraagt wendbaarheid van een organisatie
Een tweede element in de definitie is langdurig. De wereld is niet statisch. Continu zijn er veranderingen die impact hebben op de behoefte van doelgroepen, op business modellen, technologische kansen bieden etc. Stilstand is achteruitgang.
Een aantal jaar terug was de strategisch marketeer degene die dit allemaal in kaart bracht en bepaalde wat kansen en bedreigingen waren. Hij keek hoe dit samen met sterktes en zwaktes van de organisatie resulteerde in een strategisch probleem. Daarna ging hij aan de slag om een plan te maken om het probleem op te lossen of de uitdaging aan te gaan. Dit moest vervolgens uitgevoerd worden. Nou ja, daar werd een poging toe gedaan. Er was vaak niet genoeg draagvlak voor in de organisatie, waardoor het te traag ging of door ontwikkelingen in de markt was het na een aantal maanden achterhaald. Het plan belandde of in een lade of in de prullenbak.
Tegenwoordig is het belangrijk om sneller te kunnen schakelen. Een visie is belangrijk als punt in de toekomst waar je heen wilt. Daarnaast wordt een rolling strategie (= een strategie die maandelijks wordt bijgesteld) gebruikt om continu te kunnen inspelen op belangrijke ontwikkelingen en met de organisatie tijd, geld en energie te investeren in die zaken die belangrijk zijn voor de korte en lange termijn. De wendbaarheid van een organisatie is hierbij belangrijk. Om dit te realiseren is ook weer de gehele organisatie nodig. De strategisch marketeer is steeds meer de proces facilitator geworden om te zorgen dat een organisatie wendbaar is en reageert op de ontwikkelingen op de markt en zo zijn visie uiteindelijk realiseert.
 
Mind for Marketing bouwt MERK-waardige, wendbare bedrijven
Wat doe ik als strategisch marketeer op dit punt voor mijn klanten? Naast het fundament help ik mijn klanten om hun organisatie wendbaar te maken door te implementeren wat nodig is en ze te faciliteren in overleg om hiertoe te komen. Het einddoel is continuïteit voor een bedrijf. Doordat het verkoopbaar is of wordt doorgegeven aan de volgende generatie. Een bedrijf is waardevoller als hetgeen wat ze van waarde aanbiedt in de ogen van de klanten superieur en onderscheidend is ten opzichte van concurrenten en alternatieve aanbieders.”
Jouw bedrijf is nooit te klein om MERK-waardig & wendbaar te zijn!
===
Over Renate Manders
Renate Manders SMP is strategisch marketeer. Samen met het management maakt ze  bedrijven stap voor stap MERK-waardig en wendbaar. Ze zorgt dat het merk het fundament van de onderneming wordt en stemt alle elementen van het bedrijf hierop af. Vanuit Mind for Marketing is ze dé business en marketing coach voor kleine en middelgrote bedrijven.

● Interessant artikel? Volg Mind for Marketing op LinkedIN
● Een keer sparren over jullie marketing? Vraag een gratis eenmalige sparring sessie aan.
● Jullie merk in je bedrijfsprocessen versterken? Mail voor een gratis kennismakingsafspraak renate@mindformarketing.nl
Jouw bedrijf is nooit te klein om MERK-waardig & wendbaar te zijn!