Voorkomen is beter dan genezen

23 Oktober 2017 in strategie , marketing, gezondheidszorg, kansen

Maandag 18 september  hoorde ik bij de NOS het bericht "vaker burn-out of overspannen door werk". Het aantal mensen met een burn-out stijgt al langer. Er is sprake van een trend. Een negatieve trend vind ik. Een burn-out heeft veel impact voor de mensen zelf, maar ook voor hun omgeving en de werkgevers. Gelukkig constateer ik dat steeds meer ondernemers en organisaties inspelen op deze trend. Ieder op zijn eigen manier. De ene op het individu die door karaktereigenschappen en competenties gevoeliger is voor stress. Anderen door in de organisaties door te focussen op werkvloer en onderstromen in organisaties inzichtelijk te maken, waardoor er meer openheid ontstaat en het wederzijds begrip wordt vergroot.

Door de gezondheidstendens die in Nederland heerst, zijn mensen bewust van preventieve methode om bepaalde ziektes te voorkomen door goed voor zichzelf te zorgen. Preventie heeft en neemt een steeds belangrijkere rol in de gezondheidszorg. Hiermee wil ik niet zeggen dat genezen en een ziekte in een zo vroeg mogelijk stadium ontdekken niet belangrijk is. Wel zie je de aandacht van consumenten verschuiven. De vraag is hoe je hier als werkgever en zorgverzekeraar goed op in kan spelen, zodat preventie bereikbaar wordt voor een brede doelgroep die hier interesse in heeft. Als mensen vanuit hun eigen kracht kunnen leven en werken, zijn ze weerbaarder tegen werkdruk en stress zowel thuis als op het werk. Op de werkvloer ontstaat hierdoor ook meer ruimte om te zoeken naar out-of-the-box oplossingen. Samen bedenken hoe het anders kan in plaats van in de vaste trendmolen door te rennen met zijn allen om het werk gedaan te krijgen. Dit moet dan wel vanuit de organisatie gestimuleerd en gefaciliteerd worden.

Dus werkgevers ben je bewust van de impact van de onderstroom en de werkdruk in je organisatie. Handel op tijd als het nodig is en voorkom dat medewerkers in de ziektewet belanden of niet meer lekker op hun plek zitten in je organisatie.

 

Auteur: Renate Manders-Lybeer SMP is strategisch marketing specialist en eigenaar van Mind for Marketing. Mind for Marketing coacht bedrijven om het gebied van strategie en om hun commerciële doelstelingen te behalen. Daarnaast biedt ze ook korte praktische marketing trainingen aan.