Marketing tools

Marketing tools

 

Ben je op zoek naar een aantal praktische marketingtools om zelf mee aan de slag te gaan? Op deze pagina vind je een aantal marketing tools die Mind for Marketing veel gebruikt en aanbeveelt om te gebruiken. Alleen de door Mind for Marketing ontwikkelde tools zijn hier direct te downloaden. Voor de andere tools vind je de link naar de bureaus die ze ontwikkeld hebben.

Let op: de tools zijn middel, geen doel op zich. Goed ingevuld geven ze je inzicht en focus. Behoefte om samen met een professional één van de onderstaande vragen te beantwoorden? Plan een vrijblijvende kennismakingsafspraak in.

 

Merkwaarden: waar sta je als bedrijf, merk voor? Bepaal je merkwaarden met Brand House 

Bussiness Openers van Marc van Eck is op dit gebied voor mij dè specialist. Zijn bedrijf heeft Brand House ontwikkeld. Dit model vat een merk krachtig samen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Vervolgens zorg je er voor dat die waarden overal in je organisatie terugkomen: in je producten, in je processen, in het ‘merkwaardig’ gedrag van je medewerkers en businesspartners. Het helpt je richting te geven WAT het doel is van jouw onderneming, HOE jouw onderneming zaken aanpakt en hoe jouw onderneming zich onderscheidt van andere ondernemingen.

Elk jaar worden de Marketing Awards uitgereikt. Afgelopen jaar was KWF Kankerbestrijding één van de genomineerden op het gebied van Internal Branding (dat is de vakterm voor het bovenstaande proces). Lees hier meer over hoe hun merkwaarden en hoe zij hiermee werken in de organisatie. 

Let op: merkwaarden helpen je je identiteit van je bedrijf vast te stellen. Het zegt niets over de plek in de markt of de doelgroep die je in de markt kiest (positionering). Daar zijn weer andere hulpmiddelen voor. 

Leestip: Internal Branding in de praktijk, het merk als kompas van Marc van Eck, Niels Willems en Ellen Leenhouts. Dit boek omvat de uitleg over het Brand House en hoe je het voor je eigen organisatie bepaalt.

Sparring partner nodig bij het zoeken naar jouw merkwaarden? Plan een vrijblijvende kennismakingsafspraak in.

 

De klant koopt niet jouw product of dienst maar de beste oplossing voor zijn probleem

Kijk vanuit de klant naar je product of dienst!  Hoe beter je je inleeft in je klant en waarom hij jouw product of dienst wilt, des te makkelijker en beter kun je aansluiten bij zijn beleving. Hierdoor weet je hoe je meer waarde toevoegt aan je product en dienstverlening. Je bouwt hiermee aan je waardepropositie, zoals de marketingprofessionals dat zo mooi zeggen. Strategyzer heeft hiervoor een fijn hulpmiddel ontwikkeld: de value proposition canvas. Op hun website vind je ook veel extra tips om hem in te vullen.

Start nu met creëren van de bewuste behoefte bij klanten. Sparring partner nodig om jouw value proposition helder te krijgen? Plan een vrijblijvende kennismakingsafspraak in. 

 

Verbeter structureel je zichtbaarheid!

Weet jij wie je doelgroep is, heb je helder wat je boodschap is en via welke kanalen je deze naar je doelgroep wilt verspreiden? Vul het contactformulier in, geef aan dat je de communicatiekalender wilt ontvangen en deze wordt je zo spoedig mogelijk toegestuurd. Het helpt om structuur in je communicatie aan te brengen. Het opvolgen van de items in de kalender vergroot je zichtbaarheid structureel. Geen tijd voor de uitvoering? Door de kalender is het ook makkelijker om de communicatie uit te besteden. 

 

Mind for Marketing ontwikkelt continu haar kennis op het gebied van marketing. Ze komt zo continu in aanraking met nieuwe modellen en tools. Deze kennis deelt ze graag!  Staat voor jouw vraag nog geen tool of tip op de site? Vul het contactformulier in en geef aan wat je mist! 

Moeite met het invullen van de tools? Mind for Marketing helpt je graag op weg. Plan een vrijblijvende kennismakingsafspraak in.