Succesverhalen

Help me om Pamba Bags de kaart te zetten in Nederland!

De vraag:

Manon is vanuit Tanzania terugverhuisd naar Nederland. In Tanzania heeft ze het merk Pamba succesvol opgezet. In Nederland is het weer opnieuw de weg vinden. Manon wil haar Pamba graag als echt sociaal en verantwoord merk neer zetten, zodat het concept uiteindelijk ook in andere landen opgezet kan worden.

Klik op meer informatie als je meer wilt weten over de aanpak, de ervaring van Manon en het resultaat.

De aanpak:

Er is eerst gebouwd aan een goed fundament onder Pamba Bags. Er is kritisch nagedacht over de merkwaarden, maar ook de toegevoegde waarde van nog een tassenmerk op de markt. Pamba wordt helemaal in Nederland gemaakt. Hierdoor is het duurder als veel concurrerende merken. Er is goed gekeken of het gehele business model rendabel te krijgen is en hoe het verhaal achter Pamba goed uitgedragen kan worden. Met de nodige coaching is het Manon gelukt om een helder beeld te krijgen waar Pamba voor staat, is het makkelijker keuzes te maken en blijft ze kritisch kijken naar de processen en kosten om te zorgen dat het totale business model rendabel wordt.

De ervaring van Manon de Jong van Pamba Bags:

Welke twijfels had je vooraf?

Als ondernemer denk je in eerste instantie dat je alles zelf moet kunnen. Je hebt immers zelf de beste ideeën en geen geld om consultants te betalen. Maar gaandeweg merkte ik dat marketing niet alleen heel belangrijk is voor je onderneming, maar ook een vak is dat ik niet beheers. Zonder een echte marketing- strategie vloog ik alle kanten op, ik had zoveel ideeën om uit te voeren, zag zoveel mogelijkheden om mijn product in de markt te  willen zetten, wilde producten toe te voegen zonder stil te staan wat het uiteindelijke doel van mijn onderneming is. Dus al zwemmende verdronk ik bijna. Tijd om een expert op dit gebied in de arm te nemen. De angst om niet de juiste persoon te treffen was groot. “Kan ik voldoende overbrengen wat ik met mijn onderneming wil en gaat de marketing strategie dezelfde kant op als die ik echt wil”. 

Hoe was je ervaring uiteindelijk?

Uiteindelijk heb ik via mijn netwerk en na gedegen onderzoek voor Renate van Mind voor Marketing gekozen. De mooie naam dekt ook volledig haar werk. Renate bereidt zich goed voor, luistert goed en werkt vanuit een enorme hoeveelheid kennis. Zij geeft helder aan wat zij voor je kan betekenen, welk pad er daarvoor bewandeld moet worden, via een duidelijke theorie en houdt zich hier consciëntieus aan. De overleggen worden systematisch voorbereid, op mail gezet en ook weer achteraf op papier samengevat. Voor mij was dat heel belangrijk, overzicht en structuur. Rustig alles nog eens door kunnen lezen. Renate denkt heel goed mee met welke richting ik heen wil, geeft voorbeelden uit de markt en zoekt mee naar mogelijkheden voor mijn onderneming op meer dan alleen marketinggebied. Ze verdiept zich echt in mijn onderneming. 

Het resultaat:

Door systematisch met Renate samen te werken heb ik duidelijk gekregen wat mijn kernwaarden zijn, en hoe ik die wil terugzien in de mijn producten en in de samenwerking met partners. Inmiddels ook geleerd dat wanneer de partners niet dezelfde kernwaardes hebben, dat het beter is om niet samen verder te gaan. Hoe moeilijk zo’n beslissing ook is, het geeft vertrouwen in je eigen kunnen als je scherp hebt waarom je zo’n keuze moet maken. Ik weet nu wat ik wil bereiken met mijn onderneming en Renate heeft mij hierbij geleerd te focussen. Zodra ik weer uitwaaier in mijn ideeën, neem ik een stap terug en kom weer bij mijn focus. Hierdoor is het makkelijk beslissingen te nemen en andere zaken los te laten. Nu kan ik ook helder uitleggen wat ik wil uitstralen als bedrijf en wat ik wil bereiken, op korte en lange termijn.  Renate heeft mij voldoende tools gegeven om dit ook zichtbaar te maken door het gebruik van social media en story telling. 

Afgenomen dienstverlening:

'Lanceren business concept'-pakket met daarin merkwaarden, value proposition, business model, pricing, financieel budget en forecasting, buyer journey, marketingcommunicatie en coachingsessies.

Wil je dat Mind for Marketing dit ook voor jouw onderneming doet? Twijfel niet langer vraag een gratis sparring sessie aan om jouw business concept te bespreken..